Cookies på vår webbplats
Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.
Autocalls introducerades av Garantum i den svenska marknaden under hösten 2008 som ett alternativ till investeringar i hedgefonder och företagsobligationer för investerare som söker ett absolutavkastande inslag i sin investeringsportfölj. Investeringsprodukterna är skräddarsydda och anpassade efter aktuellt marknadsläge och investeringsförutsättningar. Autocalls passar investerare med en svagt positiv eller neutral syn på marknaden. Placeringsalternativet passar vanligtvis inte investeraren med förväntningar på kraftiga uppgångar i marknaden. Investerar du i en Autocall föredrar du således möjligheten till fast avkastning framför att följa aktiemarknadens eventuella uppgångar fullt ut.
Verkliga utfall för autocall 2008–2023
Garantum tar årligen fram sammanställningar över den historiska avkastning som uppnåtts av bolagets investeringsprodukter, inklusive autocalls. Sammanställningen, som revideras av den internationella branschorganisationen SRP (Structured Retail Products), omfattar samtliga publika placeringar som Garantum medverkat till och som är utgivna i den svenska marknaden från 2005 och framåt.
Garantums sammanställning av utfall för autocalls startade 2008 då den första placeringen gavs ut och visar verkliga utfall över tidsperioden 2008-2023. Sammanställningen baseras på placeringarnas verkliga utfall och inkluderar samtliga 800 traditionella autocalls med riskbarriär som avslutats under perioden och kan sammanfattas som följer:
Det vill säga ca 84% av alla placeringar har givit investeraren den avkastning som var målet med placeringen och endast i 11% av fallen har placeringen medfört en förlust.
Den historiska årliga avkastningen på 11,27% kan sättas i relation till OMXS30 total return index som under samma tidsperiod har gett en genomsnittlig årsavkastning på 10,26%.
Finansinspektionens analys av autocalls
Finansinspektionen har nyligen publicerat en analys av autocalls som investeringsform. Garantum välkomnar myndighetens intresse för sparformen, men det är viktigt att förstå analysens metodik för att kunna dra korrekta slutsatser. Här är några centrala skillnader mellan Finansinspektionens analys och Garantums faktiska data:
Slutsatser
Vi uppskattar Finansinspektionens engagemang i att utvärdera autocalls som placeringsform, men läsare bör vara medvetna om analysens begränsningar:
För en mer heltäckande bild av autocalls som investeringsform rekommenderas Garantums sammanställning över verkliga avkastningar, där den genomsnittliga årliga avkastningen för traditionella autocalls har varit 11,27%. Denna data täcker samtliga produkter som utgivits sedan 2008 och uppdateras årligen.
Slutligen är det viktigt att komma ihåg att autocalls inte är en ersättning för en direktinvestering i aktier, utan ett verktyg för att möta specifika behov och marknadsuppfattningar. De erbjuder möjlighet till avkastning oberoende av en stigande aktiemarknad och utgör därför ett alternativ till hedgefonder och företagsobligationer.