Mikael Axelsson utsedd till årets personlighet av SRP

2018-09-14

Mikael Axelsson, VD på Garantum Fondkommission, fick igår den hedrande utmärkelsen som "årets personlighet" på Structured Products & Derivatives Conference 2018. Motiveringen till utmärkelsen är att Mikael sedan 2004 dedikerat sin karriär till strukturerade placeringar, inte bara till försäljning av produktslaget utan även till hela branschen. Han har offentligt försvarat, förklarat och givit sitt stöd. Mikael har bemött tvivlarna för att främja ett produktslag som i allra högsta grad är aktuellt och även givit en historisk konkurrenskraftig avkastning.

Grattis! Hur känns det att du har fått utmärkelsen SRP Nordics 2018 ”årets personlighet”?
– Tack! Det känns lite oväntat, men väldigt, väldigt kul. Det betyder rimligen att det finns personer som tycker att det arbete jag utför har ett visst värde. Större erkännande än så kan man väl inte få.

 

Du har länge stått upp för produktslaget, berätta mer om hur du har gjort det?
– Mycket har handlat om att aktivt söka upp kritiska personer för att dels höra dem utveckla sina argument, dels ge dem tillgång till fakta som i princip omöjliggör en kategoriskt negativ hållning. Ambitionen i första steget har inte varit att omvända kritiker till en entusiastisk hejarklack utan att i någon mån balansera deras bild av strukturerade placeringar. Och att få dem att sluta sprida osanningar om produktslaget helt ogenerat. Ofta har det räckt med att bjuda in dem till kontoret för en närmare diskussion. Då har det blivit tyst väldigt fort.

 

Strukturerade placeringar får emellanåt tuff kritik, känner du att klimatet har börjat förändras?
– Kritiken som framförs är densamma som vi hörde för 10-15 år sedan. Branschen har utvecklats sedan dess och många av de synpunkter som hade relevans då har det inte längre. Vi är förstås inte fulländade och förbättringsarbetet fortsätter med oförändrad styrka inte minst genom branschorganisationen SPIS. Tyvärr har vi mycket kvar att göra innan klimatet förändras. Fler aktörer måste ställa sig på barrikaderna och lyfta fördelarna med derivatbaserade investeringar.

 

Vilka styrkor med strukturerade placeringar tycker du media inte har lyckats få fram?
– Först och främst har avkastning kontra risk varit väldigt attraktiv. Det har de helt missat. Vidare möjligheten att skräddarsy en placering utifrån kundens marknadssyn och riskaptit. Möjligheten att skydda kapitalet även i händelse av en nedgång i den underliggande tillgången. Möjligheten att få avkastning utan att underliggande tillgång stiger i värde. Och det allra senaste som tillkommit, nämligen möjligheten att ge investerare som vill ha hållbara placeringar chansen att välja till avkastningsprofil och exponering på sin gröna obligation. Det är ju fantastiskt bra.

 

Du har arbetat med strukturerade placeringar hela 14 år och under den tiden har vi bland annat fått vara med om finanskrisen och flera nya regleringar, vilken har varit den tuffaste respektive roligaste utmaningen?
– MiFID II har utan tvekan varit det tuffaste. Och där är arbetet långt ifrån över, även om vi har den mest intensiva perioden bakom oss. Det roligaste var nog finanskrisen. Mitt i den turbulensen var vi tvungna att skapa placeringar som kunderna kunde tänka sig att investera i. I det läget kom derivatbaserade produkter verkligen till sin rätt. Väldigt många var livrädda för aktiemarknaden och ville inte investera direkt i den, men de strukturerade placeringar som lanserades på bred front under den perioden (och strax efter), dvs autocalls, sprinters och kreditobligationer blev snabbt populära och gjorde väldigt mycket nytta i kundernas portföljer.

 

Om du skulle göra en framtidsprognos, vart tror du strukturerade placeringar befinner sig om 1 år?
– I fler aktörers utbud, i fler kundportföljer och i fler positiva mediasammanhang.

Cookies på vår webbplats

Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.

close

Hantera cookies på vår webbplats

Nödvändiga cookies

Cookies som är nödvändiga för att vår webbplats ska fungera tillfredsställande och som är grundläggande för att din upplevelse hos oss ska vara så bra som möjligt. Du kan ställa in din webbläsare så att den blockerar dessa cookies, men delar av vår webbplats kommer då sluta att fungera.

Cookies för statistiska ändamål

Statistik är nödvändig för att vi ska kunna förbättra vår webbplats och din upplevelse när du besöker oss. Dessa cookies ger oss information om hur vår webbplats används och bidrar till att vi kan förbättra hur den fungerar. Bland annat får vi värdefull information om hur besökarna rör sig på webbplatsen och vilka sidor som är mest eller minst besökta. Utan dessa cookies får vi ett sämre underlag för att kunna utveckla våra tjänster, men webbplatsens funktionalitet påverkas inte.

Cookies för marknadsföringssyften

Dessa cookies används för att kunna erbjuda tjänster från externa parter, till exempel funktioner i sociala medier. Vi använder också dessa cookies för att visa anpassade erbjudanden och reklam när du surfar på andra webbplatser.