Lägesrapport – Abercrombie & Fitch

2016-10-20

Lönsamhet för det amerikanska klädesmärket Abercrombie & Fitch har minskat. För att öka intjäningen har bolaget lanserat en ny försäljningsplan och nya kostnadsbesparingar.  Bolaget brottas dock med samma problem som resten av USA:s detaljhandelsektor, nämligen att försäljningen i fysiska butiker tappar till förmån för en snabbt växande e-handel

Dagsläget
Abercrombie & Fitchs (ANF) kvartalsrapport för det andra kvartalet missade förväntningarna. Det som har dragit ned lönsamheten är framför all deras butiker i USA. Bolaget har även i mer närliggande tid drabbats  av en minskad amerikansk turism och varmt väder både i Europa och USA vilket har dämpat efterfrågan på höstkollektionen.

Försäljningsplan och kostnadsbesparingar
Bolaget arbetar i dagsläget med att få upp lönsamheten. Bland annat lägger man ned många olönsamma butiker i USA. Dessutom har man flyttat ett antal butiker till mindre lokaler för att minska kostnaden utan att för den skull tappa försäljning, vilket ökar butikernas lönsamhet. Bolaget omförhandlar även hyrorna för butiker i köpcenter med lägre genomströmning. Ett nytt lojalitetsprogram för Hollister ökar både frekvensen av köp och antal återkommande köp. ANF har även begränsat skadan av den misslyckade satsningen på Hollister tjejtoppar. Man försöker öka den framtida lönsamheten i flera Hollister butiker genom att bygga om entréerna, vilket har haft positiv effekt på försäljningen.

Dystra utsikter för försäljning via butik
Utsikterna för försäljningen via butiker i USA ser fortfarande dystra ut, i och med att en allt större del av den amerikanska konsumtionen sker online. Med de lågt hängande frukterna redan plockade gällande kostnadsbesparingar kvarstår trots kraftfulla åtgärder från bolaget oro kring de fasta kostnaderna för amerikanska butiker och en tydlig trend mot ökad e-handel.

 

Hos analytikerna som följer bolaget har 6 satt köp, 17 håll och 4 sälj. Källa: Bloomberg

Cookies på vår webbplats

Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.

close

Hantera cookies på vår webbplats

Nödvändiga cookies

Cookies som är nödvändiga för att vår webbplats ska fungera tillfredsställande och som är grundläggande för att din upplevelse hos oss ska vara så bra som möjligt. Du kan ställa in din webbläsare så att den blockerar dessa cookies, men delar av vår webbplats kommer då sluta att fungera.

Cookies för statistiska ändamål

Statistik är nödvändig för att vi ska kunna förbättra vår webbplats och din upplevelse när du besöker oss. Dessa cookies ger oss information om hur vår webbplats används och bidrar till att vi kan förbättra hur den fungerar. Bland annat får vi värdefull information om hur besökarna rör sig på webbplatsen och vilka sidor som är mest eller minst besökta. Utan dessa cookies får vi ett sämre underlag för att kunna utveckla våra tjänster, men webbplatsens funktionalitet påverkas inte.

Cookies för marknadsföringssyften

Dessa cookies används för att kunna erbjuda tjänster från externa parter, till exempel funktioner i sociala medier. Vi använder också dessa cookies för att visa anpassade erbjudanden och reklam när du surfar på andra webbplatser.