Cookies på vår webbplats
Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.
Lönsamhet för det amerikanska klädesmärket Abercrombie & Fitch har minskat. För att öka intjäningen har bolaget lanserat en ny försäljningsplan och nya kostnadsbesparingar. Bolaget brottas dock med samma problem som resten av USA:s detaljhandelsektor, nämligen att försäljningen i fysiska butiker tappar till förmån för en snabbt växande e-handel
Dagsläget
Abercrombie & Fitchs (ANF) kvartalsrapport för det andra kvartalet missade förväntningarna. Det som har dragit ned lönsamheten är framför all deras butiker i USA. Bolaget har även i mer närliggande tid drabbats av en minskad amerikansk turism och varmt väder både i Europa och USA vilket har dämpat efterfrågan på höstkollektionen.
Försäljningsplan och kostnadsbesparingar
Bolaget arbetar i dagsläget med att få upp lönsamheten. Bland annat lägger man ned många olönsamma butiker i USA. Dessutom har man flyttat ett antal butiker till mindre lokaler för att minska kostnaden utan att för den skull tappa försäljning, vilket ökar butikernas lönsamhet. Bolaget omförhandlar även hyrorna för butiker i köpcenter med lägre genomströmning. Ett nytt lojalitetsprogram för Hollister ökar både frekvensen av köp och antal återkommande köp. ANF har även begränsat skadan av den misslyckade satsningen på Hollister tjejtoppar. Man försöker öka den framtida lönsamheten i flera Hollister butiker genom att bygga om entréerna, vilket har haft positiv effekt på försäljningen.
Dystra utsikter för försäljning via butik
Utsikterna för försäljningen via butiker i USA ser fortfarande dystra ut, i och med att en allt större del av den amerikanska konsumtionen sker online. Med de lågt hängande frukterna redan plockade gällande kostnadsbesparingar kvarstår trots kraftfulla åtgärder från bolaget oro kring de fasta kostnaderna för amerikanska butiker och en tydlig trend mot ökad e-handel.
Hos analytikerna som följer bolaget har 6 satt köp, 17 håll och 4 sälj. Källa: Bloomberg