Cookies på vår webbplats
Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.
EU:s nya avgasregler och konjunkturoro har slagit hårt mot den europeiska fordonsindustrin, vilket har pressat aktierna. Mot bakgrund av en attraktiv prissättning och en minskad oro för handelskrig, återstår det att se om den europeiska bilindustrin kan få upp farten igen.
Den europeiska bilindustrin har under det senaste året haft rejäl motvind. Framför allt har anpassningen till EU:s nya avgastester lett till en signifikant minskad bilproduktion. Marknadens oro för en global lågkonjunktur, som fått näring av handelskonflikten mellan USA och Kina, har också slagit hårt mot bilindustrin. Resultatet av nya regler och konjunkturoro har lett till att bilbolagsaktier i skrivande stund blivit billiga. Priset på de fyra ingående bilaktierna i aktuell placering handlas i dagsläget till under sju gånger bolagens förväntade vinst det kommande året, vilket i ett historiskt perspektiv är lågt.
Förväntningar på att den europeiska bilindustrin nu ska återhämta sig i kombination med en attraktiv prissättning, skapar en intressant inramning för europeiska bilbolag. Även om de nya avgastesterna har haft en stor negativ effekt på bilproduktionen så är den temporär och bedöms vara övergående. Utsikterna för att USA och Kina ska nå ett handelsavtal har också förbättrats och en minskad risk för ett handelskrig skulle vara gynnsamt för världsekonomin och då inte minst för bilexporten. En sino-amerikansk handelsöverenskommelse skulle sannolikt även minska risken för att Trumps hot om höjda importtullar på europeiska bilar blir verklighet.
I aktuell emission har vi en placering med europeiska bilaktier: