Cookies på vår webbplats
Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.
Vi spinner vidare på det gröna temat. Alla avräkningsnotor kommer att laddas upp digitalt via din depåinloggning istället för att skickas ut med post. Dina avräkningsnotor är därmed alltid tillgängliga – snabbt och enkelt när du behöver dem. För att komma åt dina notor behöver du bara logga in med BankID, välja aktuellt konto och sedan fliken ”Transaktioner”. Tillsammans kan vi göra en gemensam insats där vi sparar på mängden papper!
Frågor och svar för rådgivare/assistenter
1. Vilka kunder berörs?
Alla kunder med depå hos Garantum får – för transaktioner som görs fr o m 19 november – numera sina avräkningsnotor uppladdade i sin depåinloggning. Det innebär också att dessa kunder inte längre får någon avräkningsnota utskickad per post eller via Kivra.
För försäkringskunder gäller precis som tidigare att inga avräkningsnotor produceras och skickas ut till fullmaktshavaren.
2. Kan kunden själv välja att ändå få avräkningsnotor med post eller Kivra?
Nej, samtliga depåkunder har numera istället snabb och enkel tillgång till sina avräkningsnotor digitalt i inloggat läge.
3. Var finns avräkningsnotorna?
Logga in på vår hemsida med BankID, välj konto och sedan fliken Transaktioner.
4. Har rådgivarna tillgång till kundens avräkningsnotor?
Ja, med insynsfullmakt på en depå har rådgivaren tillgång till avräkningsnotor på samma sätt som kunden. Välj rätt konto för kunden och klicka sedan på fliken Transaktioner.
5. Hur gör kunden om BankID eller inloggningsuppgifter saknas?
Kunden kan beställa inloggningsuppgifter genom att kontakta Garantum på 08 – 522 550 20. Dessa skickas sedan ut med vanlig post.
6. Hur informeras kund vid betalning?
Vanlig depå hos Garantum
Avräkningsnotan som tidigare gått ut med post laddas upp på kundens inloggning. Garantum kommer inledningsvis att skicka ett mail till kunder som tecknar i våra publika emissioner, exempelvis: ”Du har fått en avräkningsnota från Garantum. Logga in med BankID på garantum.se och se under Transaktioner.”
ISK hos Garantum
Brev med betalningsinstruktioner kommer att skickas ut per post precis som tidigare ifall det saknas pengar på depån. Affären kommer sedan skrivas när det finns pengar. Därefter laddas även denna avräkningsnota upp digitalt på kundens depåinloggning som ett kvitto på betalningen (som tidigare skickats med post).
Depåförsäkring hos Garantum
Ingen förändring. Affärer skrivs inte förrän det finns pengar på depån. Information om betalning sker precis som tidigare mellan rådgivare och kund. Saknas likvida medel i försäkringen kan inte affären skrivas och då kontaktar Garantum berörd rådgivare.
Övriga affärer med förvaring utanför Garantum
Ingen förändring. Avräkningsnotor skickas per post eller via Kivra (ej försäkring).
7. Vad får kunden med post och Kivra framöver?
I nuläget skickas fortfarande kontoutdrag med post och Kivra men vi planerar att flytta in kontoutdrag, årssammandrag och deklarationsunderlag till depåinloggningen inom kort.
Utöver det skickar vi kupong- och förfallobrev inte bara med post som tidigare utan numera även via Kivra. Betalningspåminnelser och övriga utskick från Garantum skickas än så länge på vanligt sätt.
Målet är naturligtvis att all kommunikation ska bli helt digital framöver och lättillgänglig via inloggningen. Den enda hållbara vägen som dessutom också är bra för miljön.