Autocalls och avkastning: en historisk översikt

2024-11-21

Autocalls introducerades av Garantum i den svenska marknaden under hösten 2008 som ett alternativ till investeringar i hedgefonder och företagsobligationer för investerare som söker ett absolutavkastande inslag i sin investeringsportfölj. Investeringsprodukterna är skräddarsydda och anpassade efter aktuellt marknadsläge och investeringsförutsättningar. Autocalls passar investerare med en svagt positiv eller neutral syn på marknaden. Placeringsalternativet passar vanligtvis inte investeraren med förväntningar på kraftiga uppgångar i marknaden. Investerar du i en Autocall föredrar du således möjligheten till fast avkastning framför att följa aktiemarknadens eventuella uppgångar fullt ut.

Verkliga utfall för autocall 2008–2023
Garantum tar årligen fram sammanställningar över den historiska avkastning som uppnåtts av bolagets investeringsprodukter, inklusive autocalls. Sammanställningen, som revideras av den internationella branschorganisationen SRP (Structured Retail Products), omfattar samtliga publika placeringar som Garantum medverkat till och som är utgivna i den svenska marknaden från 2005 och framåt.

Garantums sammanställning av utfall för autocalls startade 2008 då den första placeringen gavs ut och visar verkliga utfall över tidsperioden 2008-2023. Sammanställningen baseras på placeringarnas verkliga utfall och inkluderar samtliga 800 traditionella autocalls med riskbarriär som avslutats under perioden och kan sammanfattas som följer:

  • Historisk årlig avkastning 11,27% per år (exkl. courtage)
  • Andel placeringar med positiv avkastning 84,13%
  • Andel placeringar som återbetalat investerat belopp 4,13%
  • Andel placeringar som förfallit med förlust 11,75%

Det vill säga ca 84% av alla placeringar har givit investeraren den avkastning som var målet med placeringen och endast i 11% av fallen har placeringen medfört en förlust.

Den historiska årliga avkastningen på 11,27% kan sättas i relation till OMXS30 total return index som under samma tidsperiod har gett en genomsnittlig årsavkastning på 10,26%.                                                                             

Finansinspektionens analys av autocalls
Finansinspektionen har nyligen publicerat en analys av autocalls som investeringsform. Garantum välkomnar myndighetens intresse för sparformen, men det är viktigt att förstå analysens metodik för att kunna dra korrekta slutsatser. Här är några centrala skillnader mellan Finansinspektionens analys och Garantums faktiska data: 

  1. Genomsnittlig avkastning
    För att utvärdera olika placeringar bör man analysera historisk avkastning i förhållande till risk och syftet med placeringen. Finansinspektionens analys redovisar ingen historisk avkastning. I stället jämför man placeringarna med utvecklingen för dess underliggande aktier. Slutsatsen är att autocallen är bättre än aktierna i 37% av fallen. Syftet med att placera i en autocall är normalt inte att få en direkt aktieexponering utan att även i en neutral eller nedgående marknad kunna erhålla en i förväg definierad fast avkastning. Det kan därför vara missvisande att basera en utvärdering enbart på jämförelser med utvecklingen hos de underliggande aktierna. Den historiska avkastningen på samtliga publika autocalls som Garantum medverkat till är 11,27% per år.
  1. Urvalets storlek och representativitet
    Finansinspektionens analys baseras på 51 autocalls som valts ut från marknaden. Det begränsade urvalet på 51 placeringar är inte representativt för hela marknaden och det framgår inte vilka specifika placeringar som valts ut.
  1. Backtest-metod i stället för verkligt utfall
    Finansinspektionens studie bygger på en backtest-metodik där produkter simuleras dagligen från 2004 och framåt. Detta skiljer sig från Garantums historiska sammanställningar som baseras på verkliga utfall av faktiska placeringar med start från 2008 eftersom autocalls inte fanns att tillgå på den svenska marknaden före detta år.
  1. Variation i villkor och marknadsförhållanden
    Autocalls är skräddarsydda placeringar som konstrueras vid var tid baserat på de marknadsförutsättningar som råder vid just det tillfället. Förutsättningarna, villkoren och val av underliggande bolag för en viss placering varierar beroende av aktuellt marknadsläge. Finansinspektionens metod tar inte hänsyn till dessa variationer utan testar vilken avkastning produkter utgivna under en tidsperiod hade givit om det gått att investera i dessa under en annan tidsperiod och jämför dessa resultat med utvecklingen för de underliggande aktierna. Detta kan leda till missvisande slutsatser. Genom att, såsom i Garantums sammanställning, titta på verkliga utfall undviker man problematiken med att använda historiska data för att försöka estimera möjligheterna till framtida avkastning.

Slutsatser
Vi uppskattar Finansinspektionens engagemang i att utvärdera autocalls som placeringsform, men läsare bör vara medvetna om analysens begränsningar:

  • Den bygger på ett litet och potentiellt icke-representativt urval.
  • Den fokuserar på backtestade simuleringar snarare än verkliga utfall.
  • Den tar inte hänsyn till de variationer i villkor och marknadsförutsättningar som är centrala för att förstå produkternas prestanda.

För en mer heltäckande bild av autocalls som investeringsform rekommenderas Garantums sammanställning över verkliga avkastningar, där den genomsnittliga årliga avkastningen för traditionella autocalls har varit 11,27%. Denna data täcker samtliga produkter som utgivits sedan 2008 och uppdateras årligen.

Slutligen är det viktigt att komma ihåg att autocalls inte är en ersättning för en direktinvestering i aktier, utan ett verktyg för att möta specifika behov och marknadsuppfattningar. De erbjuder möjlighet till avkastning oberoende av en stigande aktiemarknad och utgör därför ett alternativ till hedgefonder och företagsobligationer.

Cookies på vår webbplats

Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.

close

Hantera cookies på vår webbplats

Nödvändiga cookies

Cookies som är nödvändiga för att vår webbplats ska fungera tillfredsställande och som är grundläggande för att din upplevelse hos oss ska vara så bra som möjligt. Du kan ställa in din webbläsare så att den blockerar dessa cookies, men delar av vår webbplats kommer då sluta att fungera.

Cookies för statistiska ändamål

Statistik är nödvändig för att vi ska kunna förbättra vår webbplats och din upplevelse när du besöker oss. Dessa cookies ger oss information om hur vår webbplats används och bidrar till att vi kan förbättra hur den fungerar. Bland annat får vi värdefull information om hur besökarna rör sig på webbplatsen och vilka sidor som är mest eller minst besökta. Utan dessa cookies får vi ett sämre underlag för att kunna utveckla våra tjänster, men webbplatsens funktionalitet påverkas inte.

Cookies för marknadsföringssyften

Dessa cookies används för att kunna erbjuda tjänster från externa parter, till exempel funktioner i sociala medier. Vi använder också dessa cookies för att visa anpassade erbjudanden och reklam när du surfar på andra webbplatser.