Cookies på vår webbplats
Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.
JCP har, liksom många av dess branschkollegor vars affärskoncept till stora delar har byggt på försäljningen av kläder, haft det tufft. Hård konkurrens från lågpriskedjor och en snabbt växande nätförsäljning har medfört att JCP:s lager av osålda klädvaror har vuxit. Det har i sin tur framtvingat större realisationer än förväntat när bolaget vill minska sina lager inför den annalkande julhandeln. Realisationer som samtidigt sänker bolagets intäkter kraftigt.
JCP uppger att de arbetar med att minska sitt beroende av klädsegmentet och istället expandera andra försäljningssegment som bland annat husgeråd och leksaker. Den senaste rundan av bolagets stora klädreor uppger man från ledning är för att kunna investera och utvidga andra och mer lönsamma segment i bolagets utbud.
Som en följd av reorna sänker man från bolagets sida såväl försäljnings- som vinstprognoserna för både innevarande kvartal och helåret 2017. För bolagets kvartal som slutar 28 oktober räknar man nu med en förlust på 40-45 cents per aktie, vilket är klart mer än en förlust på 18 cent som är marknadens konsensusprognos. För helåret sänker ledningen vinstprognosen ännu mer, från 40-65 cents per aktie till endast 2-8 cents per aktie. Från JCP:s sida uppger man nu att försäljningen i år som bäst blir oförändrad och inte att den kommer att öka med 1 procent som var bolagets tidigare prognos.