Cookies på vår webbplats
Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.
Om ert företag handlar med värdepapper eller andra finansiella instrument behöver ni en global identifieringskod, sk. LEI-kod. Syftet är att behöriga myndigheter, oavsett land, ska kunna spåra och identifiera vilka som lägger en order för att stärka skyddet för den som investerar i marknadsnoterade värdepapper. Handel i vanliga fonder omfattas inte av detta krav men vår rekommendation är att man ändå skaffar en LEI-kod.
LEI står för Legal Entity Identifier och är en internationell identifieringskod som används globalt för att identifiera juridiska personer inom EU. De nya EU-reglerna innebär att alla juridiska personer från och med 3 januari 2018 behöver en LEI-kod för att kunna handla med värdepapper. De nya reglerna gäller hos samtliga banker och värdepappersinstitut som erbjuder handel med värdepapper, och är inte specifikt för Garantum. Samma LEI-kod registreras hos alla banker och värdepappersinstitut som ni är kund hos.
Ni kan ansöka om LEI från en auktoriserad LEI-leverantör som finns listade på GLEIF-hemsidan. Leverantörerna är inte knutna till något specifikt land och juridiska personer kan erhålla en LEI-kod från valfri leverantör.
Exempel på några leverantörer som tillhandahåller LEI-kod:
Efter genomförd registrering och betalning utfärdas koden normalt inom 5-10 bankdagar. Kostnaden för en LEI-kod varierar mellan olika utfärdare och leverantörer men har historiskt legat mellan 750–1 500 kronor. Därefter tillkommer en årlig avgift på cirka 500–1 000 kronor.
När ni har fått er LEI-kod skickar ni den till Garantum: backoffice@garantum.se. Om ni har några frågor kring registreringen av LEI är ni välkommen att kontakta oss på 08-522 550 20.