Priser i all ära – viktigast är
kundens avkastning

 

Prestigefyllda priser till Garantum 

För nionde året i rad har Garantum utsetts till ”Årets distributör” av strukturerade produkter av den europeiska organisationen SRP.

Marknaden för strukturerade produkter fortsätter att växa i Europa. Utvecklingen av marknaden mäts och analyseras av den oberoende aktören SRP (Structured Retail Products). SRP samlar in data från banker och finansbolag från närmare 50 länder och utser varje år de bästa bolagen och produkterna.
 

Främst bland de främsta i Europa

Vid SRP Europe Awards 2024 fick Garantum ta emot de prestigefyllda priserna ”Best Distributor Sweden" och “Best Performance Sweden”. Garantum var även nominerad i samma kategorier i både Norden samt Europa. Bedömningen är en sammanvägning av värdet av sålda produkter och avkastningen från de som gått till förfall. Det här var 21:e gången som SRP delade ut dessa utmärkelser. Garantum har vunnit utmärkelserna ”Bästa distributör” de senaste nio åren. 

– Att få utmärkelser och bli uppmärksammade i internationella sammanhang är bekräftande och visar att vårt hårda arbete bär frukt. De här placeringarna är en viktig byggsten i vår strävan att utveckla Garantum till att bli Nordens främsta aktör inom Private Banking och individanpassad förmögenhetsrådgivning, säger Anders Sandberg, vd och partner i Garantum.

Fem fördelar med en strukturerad produkt

 

Den är förutsägbar. Avkastningen avgörs utifrån förutbestämda strukturer som är regelbaserade (till skillnad från fonder som är förvaltningsbaserade). Du vet i förväg under hur lång tid och under vilka förutsättningar som avkastning genereras.

 

 

Den är tydlig. Villkor, priser och förutsättningar är givna och redovisas tydligt.

 

Den är situationsanpassad. Utifrån de marknadsförutsättningar som gäller JUST NU. Och utifrån individuella behov och riskprofiler.

 

Du kan få avkastning i olika marknadsklimat. Det är möjligt tack vare att den är icke-linjär, det vill säga avkastningsprofilen kan modifieras och avvika från den underliggande marknaden/tillgången.

 

 

Du placerar på marknader som normalt är svåra att nå och till villkor du själv inte kan uppnå. Varje produkt skräddarsys av arrangörer med tillgång till internationella investmentbanker och professionella finansiella verktyg.

 

Vanliga frågor och svar

Vad är strukturerade produkter?
Strukturerade produkter är ett samlingsnamn för portföljverktyg som kombinerar finansiella instrument för att utnyttja olika marknadslägen och lösa olika typer av placeringsbehov och marknadsuppfattningar. Produkten har en given löptid men prissätts och handlas på daglig basis på Stockholmsbörsen. De brukar även benämnas strukturerade placeringar.

Det finns en mängd olika varianter av strukturerade produkter. De kan grovt delas in i tre typer utifrån risk: kapitalskyddade placeringar, marknadsplaceringar och hävstångsplaceringar. Exempel på strukturerade produkter är aktieindexobligationer, indexbevis, autocalls och kreditobligationer.

För vem passar strukturerade produkter?
Det korta svaret är alla. En strukturerad produkt erbjuder som få andra finansiella placeringar möjligheten att manövrera risken men ändå ha kvar möjligheten till avkastning.

Samtidigt är det viktigt att du förstår hur den aktuella produkten fungerar. Det är vår absoluta rekommendation att du använder dig av en professionell rådgivare när du vill handla den här typen av placeringar. Du kan läsa mer under nästa rubrik ”Är det komplicerat?”.

Är det komplicerat?
En strukturerad produkt är komplex i sin konstruktion. Men funktionen ska vara enkel att förstå. Det ska vara kristallklart under vilka förutsättningar du som investerare tjänar respektive förlorar pengar. Vi erbjuder inte strukturerade produkter till icke-professionella kunder utan att först bedöma placeringens lämplighet.

Sedan strukturerade produkter gjorde entré på 80-talet har både placeringen som sådan och informationen kring den förbättrats avsevärt. Idag finns tydliga regler och riktlinjer som alla måste följa. Villkor, avgifter och annan väsentlig information redovisas mycket tydligt.

Vilka risker finns?
De allra flesta finansiella placeringar är förenade med någon typ av risk. Strukturerade produkter är inget undantag. Men risknivån kan vara väldigt olika. Det finns strukturerade produkter längs hela den sjugradiga riskskala som produkterna klassas enligt, från 1:or till 7:or.

Även en kapitalskyddad produkt, som återbetalar hela det investerade nominella beloppet vid en negativ utveckling, har en form av risk i sig i och med att investeringen är förknippad med kostnader samt har en kreditrisk gentemot placeringens utgivare (emittenten). Men dessa kostnader är mångfaldigt lägre än den förlust du hade gjort om du direktinvesterat i marknaden och nedgången är stor.

Risk är något du alltid måste fundera kring och ta ställning till när du ska investera i en sparprodukt.

Vad kostar det?
En strukturerad produkt har två huvudsakliga kostnader, arrangörsarvode (ingår i produktens pris) och courtage. Våra egna produkter har historiskt kostat ungefär 1% per löptidsår. Med ett courtage på 2,5% blir den totala kostnaden cirka 1,5% per år för en femårig produkt.

Hur kan jag handla en strukturerad produkt?
Hos oss handlar du dem alltid via en professionell rådgivare, och kan göra det via två olika modeller: Traditionell modell eller Nettomodell.

I Traditionell modell handlar du till ordinarie pris och rådgivningen kostar inget extra. Rådgivarens ersättning finns inbakad i produktens pris och den är fullt synlig. Den här modellen passar dig som köper och säljer värdepapper sällan.

Väljer du Nettomodell betalar du rådgivaren separat genom en rådgivningsavgift. Den ersättning som normalt tillfaller rådgivaren erhåller du som en rabatt som sätts in i din depå. Den här modellen passar dig som köper och säljer värdepapper ofta.

Hur hög avkastning kan jag förvänta mig?
Det går inte att förutspå hur en finansiell placering utvecklas. För en strukturerad produkt är det dock alltid givet vad produkten återbetalar utifrån produktens villkor och hur den underliggande tillgången utvecklas. På så sätt är produkten väldigt tydlig och förutsägbar.

Om vi ser till alla de strukturerade produkter som vi givit ut sedan starten 2004, är den genomsnittliga årliga avkastningen 7,9% före courtage. Om du vill jämföra det med något börsindex, bör du ta med i jämförelsen att en strukturerad produkt i de flesta fall har ett inbyggt riskskydd ner till en viss nivå. En direktinvestering i marknaden saknar ett sådant skydd.

Kan jag inte nå samma exponering och riskprofil på egen hand – och till lägre kostnad?
En strukturerad produkt är en avancerad placering. Det finns få, om ens någon, som på egen hand kan konstruera sin egen. Den är byggd av flera olika finansiella instrument, som inte är tillgängliga på den öppna marknaden. Det är också flera parter inblandade vid konstruktionen – emittent, optionsmotpart och arrangör. En arrangör med stora volymer har möjlighet att använda många olika emittenter och andra motparter för att få bra villkor och produkter med hög kvalitet. För en liten arrangör är det svårare.

Vår absoluta rekommendation är att du handlar via en professionell och kvalitetssäkrad rådgivare som kan ge dig kvalificerad behovs- och individanpassad rådgivning.

Cookies på vår webbplats

Vissa av våra cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska kunna fungera ordentligt. Andra cookies är inte obligatoriska och används exempelvis för analys och marknadsföring. Läs här hur cookies fungerar.

close

Hantera cookies på vår webbplats

Nödvändiga cookies

Cookies som är nödvändiga för att vår webbplats ska fungera tillfredsställande och som är grundläggande för att din upplevelse hos oss ska vara så bra som möjligt. Du kan ställa in din webbläsare så att den blockerar dessa cookies, men delar av vår webbplats kommer då sluta att fungera.

Cookies för statistiska ändamål

Statistik är nödvändig för att vi ska kunna förbättra vår webbplats och din upplevelse när du besöker oss. Dessa cookies ger oss information om hur vår webbplats används och bidrar till att vi kan förbättra hur den fungerar. Bland annat får vi värdefull information om hur besökarna rör sig på webbplatsen och vilka sidor som är mest eller minst besökta. Utan dessa cookies får vi ett sämre underlag för att kunna utveckla våra tjänster, men webbplatsens funktionalitet påverkas inte.

Cookies för marknadsföringssyften

Dessa cookies används för att kunna erbjuda tjänster från externa parter, till exempel funktioner i sociala medier. Vi använder också dessa cookies för att visa anpassade erbjudanden och reklam när du surfar på andra webbplatser.